”Silly season hela året” – 55% behöver göra nyrekryteringar
Det råder högkonjunktur i den svenska samhällsbyggnadssektorn. Byggandet har varit eftersatt i flera årtionden, i synnerhet på bostadsmarknaden, och bemanningssituationen i sektorn är mycket ansträngd. Efterfrågan är betydligt större än utbudet och nya talanger som kommer in i branschen är hett byte. Fastighetsnytt har bett ett par rekryteringskonsulter med fokus på samhällsbyggnad sammanfatta läget.
Judith Kovacs, senior partner och vd på People360, konstaterar att det råder huggsexa om kandidater med relevant kompetens för fastighets- och byggbranschen. Hon tillägger att branschens attraktionskraft måste bli bättre för att möta det ökande bostadsbyggandet. De platser som utbildningsväsendet tillhandahåller täcker endast cirka en tredjedel av behovet.
– Enligt Fastigo (fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, reds. anm.) behöver fastighetsbranschen rekrytera cirka 11 000 personer de närmaste 10 åren och enligt Sveriges Byggindustrier behöver byggindustrin rekrytera cirka 40 000 nya medarbetare för att matcha bostadsbyggandet fram till 2025, säger Judith Kovacs.
Även Sveriges Byggindustrier påpekar i en ny rapport att 55 procent av bolagen i sektorn behöver göra nyrekryteringar, och att 58 procent har misslyckats med att rekrytera.
– Bristen på tillgängliga kandidater med relevant kompetens påverkar inte bara fastighets- och byggbolagen utan även i stor utsträckning de företag i rekryteringsbranschen som konkurrerar om kvalificerade kandidater. Det innebär i stort sett att man rekryterar sina nya medarbetare från varandra, säger Judith Kovacs.
Hon får medhåll av Jens Johansson, vd för Real Competence, som använder sig av en fotbollsmetafor för att beskriva läget.
– Resursbristen gör tyvärr att det börjar likna silly season hela året. Många arbetsgivare slåss om talangerna samtidigt vilket driver upp lönerna, även inom kommunerna. Det finns exempel där högprofilerade konsultföretag har haft svårt att matcha det kommunala löneläget för vissa specialistpositioner, säger Jens Johansson.
Läget påverkar också beteendet hos kandidaterna, vilka nu har blivit vana vid att bli approcherade av rekryterare och arbetsgivare, menar han och tillägger att man över tiden noterat ett lägre söktryck från traditionell annonsering. Annonseringen måste numera alltid kompletteras med ett search-förfarande.
40-talisterna checkar ut
En bidragande orsak till det ansträngda läget är enligt Jens Johansson att 40-talisterna, som han uttrycker det, har checkat ut. Därtill finns det en viss inkurans vad gäller kompetens på driftsidan där varken kunskapsnivån eller nyrekryteringen har hängt med i den snabba teknologiska utvecklingen.
– Givet att inget dramatiskt händer i omvärlden kommer vi att se fortsatt hög efterfrågan på tjänster inom projekt- och fastighetsutveckling. Parallellt kommer det att vara en stor brist på exempelvis mark- och exploateringsingenjörer, bygglovshandläggare och planarkitekter med mera på den kommunala sidan. Det råder också fortsatt brist på fastighetsförvaltare men vi ser att nya utbildningar sannolikt kommer att tillgodose en del av den efterfrågan, säger han.
Jens Johansson konstaterar att det som spontant skulle kunna förändra situationen är en kraftig förändring i fastighetsmarknaden som skulle förändra efterfrågebilden, det vill säga den typ av kompetens som efterfrågas och magnituden på efterfrågan.
Viktigt att jobba med marknadsföring
Inom fastighetsbranschen råder det i princip konsensus om att läget är stabilt och knappast kommer att rubbas inom överskådlig tid, även om det bör betonas att allt fler tycker sig kunna skönja ovädersmoln vid horisonten. Givet att det inte blir någon större förändring i marknaden, hur kan man då lösa det mest akuta problemet?
Judith Kovacs säger att det kortsiktigt måste finnas en acceptans bland branschens aktörer att anställa personer som har rätt personlighet och förutsättning att lösa uppgiften – även om dessa kommer från andra branscher.
– En person från exempelvis industrin som behärskar projektledning kan sannolikt utvecklas till en bra projektledare inom branschen med rätt stöd från arbetsgivaren i form av vidareutbildning och mentorskap.
Hon tillägger att rekryteringsbolagen i varje uppdrag kan erbjuda uppdragsgivaren en kvalificerad kandidat från en annan bransch och på så sätt vidga perspektivet för var man kan attrahera kvalificerade personer.
– Långsiktigt bör ett samarbete utvecklas mellan utbildningsväsendet samt fastighets- och byggbranschen för att hitta nya lösningar som ökar attraktionskraften, så att fler personer utbildar sig inom området och blir tillgängliga för bolagen. En idé kan vara att starta yrkesanpassade gymnasieskolor, en annan idé kan vara att föra fram personer med ”lyskraft” som har som uppgift att marknadsföra branschen i nya kanaler och medier som är attraktiva för kandidater som växer upp i en digitaliserad värld, säger Judith Kovacs.
Jens Johansson konstaterar att man helt klart måste få in fler personer i branschen och likt Judith Kovacs anser han att branschen har svårt att marknadsföra sig.
– Byggbolagen är traditionellt sett duktiga på att positionera sig, men övriga fastighetsbranschen är inte lika bra. Utmaningen är att få unga människor att förstå vilken spännande bransch vi arbetar i och vilka vägar som finns in! Man brukar prata om att man skall ”påverka påverkarna” för att driva utvecklingen i rätt riktning. Här har alla i branschen en viktig uppgift att bistå i, avslutar Jens Johansson.
Jens Johansson, Judith Kovacs och Anders Jansson.
Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 1, 2017.